Beschrijving
Min leeftijd: +12
Aantal spelers 2
Gem speelduur 20 a 30 min
Niemand kan de wil van de goden trotseren behalve de goden zelf. Gedreven door de ambitie van hun koning zijn de Grieken aangekomen aan de kust van Troje. Sommigen zoeken macht, sommigen zoeken wraak, terwijl weer anderen het grote moment in de strijd zoeken dat hun plaats in de geschiedenis zal bepalen.
Agamemnon is een snel strategisch bordspel waarin twee spelers de rol van oude Griekse goden op zich nemen tijdens de Trojaanse oorlog. Door krijgers over de hele linie tactisch in te zetten waar ze nodig zijn, kan elke speler de uiteindelijke uitkomst van de gevechten beïnvloeden die beroemd zijn beschreven in de Ilias van Homerus. Sommige gebieden worden bepaald door de kracht van de krijgers, andere door het enorme aantal, en sommige door de inspiratie die je helden bieden.
Om het spel te beginnen worden Strings of Fate-tegels op de overeenkomstige velden op het bord geplaatst en ontvangt elke speler een set van vijftien speeltegels. Deze tegels zijn er in drie varianten: Krijgers, met een numerieke waarde die hun kracht aangeeft, Leiders, met zowel een letterrang als een krachtwaarde, en Wevers die geen kracht of rang hebben, maar in plaats daarvan de Snaren van het Lot manipuleren. Elke speler schudt zijn tegels verdekt voor zich neer.
De startspeler draait een van zijn tegels om en plaatst deze op een vrij veld. Als het een Wever is, komt het effect ervan meteen in het spel: de Warp Weaver mag twee aangrenzende Strings of Fate verwisselen, terwijl de Weft Weaver eenvoudigweg alle snaren splitst waarmee hij verbonden is. Na de eerste beurt draait elke speler om en speelt tijdens zijn beurt twee tegels.
Zodra alle tegels zijn geplaatst, wordt elke reeks opgelost: elke Sterktereeks wordt gewonnen door de speler met de hoogste gecombineerde kracht erin; elke Leiderschapsreeks wordt gewonnen door de speler met de hoogste tegel binnen de reeks; en Force Strings worden gewonnen door de speler met de meeste tegels, inclusief Weavers, in de string. Spelers claimen alle tegels uit Strings of Fate die ze hebben gewonnen, en de speler met de meeste tegels aan het einde wint.
None can defy the will of the gods but the gods themselves. Driven by the ambition of their king, the Greeks have arrived on the shores of Troy. Some seek power, some seek revenge, while still others seek the great moment in battle that will define their place in history.
Agamemnon is a fast-paced strategy board game in which two players take on the roles of ancient Greek gods during the Trojan War. By tactically deploying warriors to where they’re needed across the board, each player may influence the final outcome of the battles famously detailed in Homer’s Iliad. Some areas will be decided by the strength of the warriors, others by sheer weight of numbers, and some by the inspiration your heroes provide.
To begin the game, Strings of Fate tiles are placed on their matching spaces on the board, and each player receives one set of fifteen playing tiles. These tiles come in three varieties: Warriors, with a numerical value marking their strength, Leaders, with both a letter rank and a strength value, and Weavers who have no strength or rank, but instead manipulate the Strings of Fate. Each player will shuffle their tiles face down in front of them.
The first player flips over one of their tiles, and places it on any available space. If it’s a Weaver, its effect immediately comes into play: the Warp Weaver may swap two adjacent Strings of Fate, whilst the Weft Weaver simply splits all strings it’s connected to. After the first turn, each player flips and plays two tiles on their turns.
Once all the tiles have been placed, each string is resolved: each Strength String is won by the player with the highest combined strength contained within it; each Leadership String is won by the player with the single highest ranked tile within the string; and Force Strings are won by the player with the most tiles, including Weavers, in the string. Players claim all the tiles from Strings of Fate they have won, and the player with the most tiles at the end wins.