Beschrijving
Min leeftijd: +14
Aantal spelers 1 a 2
Gem speelduur 180 min
4e druk
2001: De ‘Amerikaanse eeuw’ werd afgesloten met één enkele supermacht uit de Koude Oorlog en een pauze in het conflict die sommigen destijds ‘Het einde van de geschiedenis’ noemden. Dat was het niet.
In het Midden-Oosten en Zuid-Azië was een islamitische heropleving gaande. Wrok die deels voortkwam uit de Amerikaanse steun voor de anti-Sovjet-tirannieën in de regio, mondde al snel uit in een nieuwe strijd tegen het Westen. De rijke Saoedische fanaticus Usama bin Ladin vaardigde in 1996 een verklaring uit van de heilige oorlog tegen Amerika en vuurde vervolgens de eerste schoten af met spectaculaire terroristische aanvallen op Amerikaanse doelen in Oost-Afrika in 1998 en het Arabische schiereiland in 2000.
Bin Ladins Al-Qaeda-organisatie smeedde veilig plannen onder de bescherming van de Taliban, een fundamentalistische beweging in Afghanistan die voortkwam uit de anti-Sovjet-‘Berenval’ van de jaren tachtig. In 2001 had Al-Qaeda zelfs nog verwoestendere aanvallen op gang gebracht – ditmaal binnen het Amerikaanse thuisland – waarvan Bin Ladin hoopte dat ze een wereldwijde moslimopstand zouden ontketenen. Opstand of niet, de westerse reactie op de aanslagen van 11 september zou de internationale aangelegenheden van Londen tot Jakarta en van Moskou tot Dar es Salaam opnieuw vormgeven.
Labyrinth neemt 1 of 2 spelers mee in de islamitische jihad en de wereldwijde oorlog tegen het terrorisme. Met een brede reikwijdte, speelgemak en een eindeloze verscheidenheid aan evenementcombinaties vergelijkbaar met GMT’s zeer populaire Twilight Struggle, portretteert Labyrinth niet alleen de Amerikaanse inspanningen om het gebruik van terroristische tactieken door extremisten tegen te gaan, maar ook de bredere ideologische strijd – guerrillaoorlog, regime verandering, democratisering en nog veel meer.
Van de bekroonde ontwerper van Wilderness War en later Andes Abyss, Cuba Libre, A Distant Plain en Fire in the Lake, combineert Labyrinth de nadruk op gameplay met veelzijdige simulatie die de recente geschiedenis en de nabije toekomst omvat. In het spel voor 2 spelers neemt één speler de rol aan van jihadisten die proberen wereldgebeurtenissen en islamitische donaties te exploiteren om fundamentalistische heerschappij over de moslimwereld te verspreiden. De andere speler, zoals de Verenigde Staten, moet terroristische cellen neutraliseren en tegelijkertijd democratische hervormingen van moslims aanmoedigen om het extremisme bij de wortels af te snijden. Met het solitaire-systeem van het spel gaat een enkele speler als de VS de uitdaging aan om Al-Qaeda en zijn bondgenoten te verslaan.
De jihadisten moeten in een vijandige omgeving opereren – onder de radar van de autoriteiten blijven terwijl ze terroristische aanslagen beramen en bouwen aan de moslimrevolutie. Zullen de Iraanse sjiitische mullahs de soennitische jihadisten helpen of hinderen? Zal de geleidelijke verspreiding van het islamitische bewind de uiteindelijke overwinning opleveren – of zal het een plotselinge aanval op de Verenigde Staten zijn met een islamitisch massavernietigingswapen?
De Verenigde Staten hebben het volledige gewicht van hun militaire macht en diplomatie paraat – maar dat kan niet overal zijn: zal technologische en materiële superioriteit voldoende zijn? Amerikaanse troepen kunnen islamistische regimes binnenvallen en omverwerpen, maar hoe zal de moslimstraat reageren? En als er een moeras ontstaat, hoe zullen de VS dan een uitweg vinden?
Labyrinth beschikt voor elke partij over verschillende operationele opties die de asymmetrische aard van het conflict weergeven, terwijl de gebeurteniskaarten die de actie aansturen een doolhof van politieke, religieuze, militaire en economische kwesties vormen. In de parallelle oorlogen van bommen en ideeën is gecoördineerde internationale inspanning van cruciaal belang – maar er zijn talloze mogelijkheden voor terroristen om de westerse eenheid te verstoren. De Torens zijn gevallen, maar de mondiale strijd is nog maar net begonnen.
“Laten we gaan!”
4th printing
2001: The “American Century” had closed with a single Cold War superpower standing and a pause in conflict that some at the time dubbed “The End of History”. It wasn’t.
In the Middle East and South Asia, an Islamic revival was underway. Resentments bred in part of US support for the regions’ anti-Soviet tyrannies soon erupted into a new struggle against the West. Wealthy Saudi fanatic Usama bin Ladin issued a declaration of holy war against America in 1996 and then fired the first shots with spectacular terrorist attacks on US targets in East Africa in 1998 and the Arab Peninsula in 2000.
Bin Ladin’s al-Qaeda organization plotted securely under the protection of the Taliban, a fundamentalist movement in Afghanistan born of the anti-Soviet “Bear Trap” of the 1980s. By 2001, al-Qaeda had set in motion even more devastating strikes — this time within the US Homeland — that Bin Ladin hoped would light off a global Muslim uprising. Uprising or not, the Western response to those September 11th attacks would reshape international affairs from London to Jakarta and from Moscow to Dar es Salaam.
Labyrinth takes 1 or 2 players inside the Islamist jihad and the global war on terror. With broad scope, ease of play, and a never-ending variety of event combinations similar to GMT’s highly popular Twilight Struggle, Labyrinth portrays not only the US efforts to counter extremists’ use of terrorist tactics but the wider ideological struggle — guerrilla warfare, regime change, democratization, and much more.
From the award-winning designer of Wilderness War and later Andean Abyss, Cuba Libre, A Distant Plain, and Fire in the Lake, Labyrinth combines an emphasis on game play with multifaceted simulation spanning recent history and near future. In the 2-player game, one player takes the role of jihadists seeking to exploit world events and Islamic donations to spread fundamentalist rule over the Muslim world. The other player as the United States must neutralize terrorist cells while encouraging Muslim democratic reform to cut off extremism at its roots. With the game’s solitaire system, a single player as the US takes on ascending levels of challenge in defeating al-Qaeda and its allies.
The jihadists must operate in a hostile environment — staying below the authorities’ radar while plotting terrorist attacks and building for the Muslim revolution. Will Iran’s Shia mullahs help or hinder the Sunni jihadists? Will the gradual spread of Islamist rule bring final victory — or will it be a sudden strike at the United States with an Islamic weapon of mass destruction?
The United States has the full weight of its military force and diplomacy at the ready — but it can’t be everywhere: will technological and material superiority be enough? US forces can invade and topple Islamist regimes, but how will the Muslim “street” react? And if quagmire results, how will the US find its way out?
Labyrinth features distinct operational options for each side that capture the asymmetrical nature of the conflict, while the event cards that drive its action pose a maze of political, religious, military, and economic issues. In the parallel wars of bombs and ideas, coordinated international effort is key — but terrorist opportunities to disrupt Western unity are many. The Towers have fallen, but the global struggle has only just begun.
“Let’s roll!”