Aanbieding!

Bayonets and Tomahawks 2nd printing

 55,00

Slechts 2 resterend op voorraad

Artikelnummer: 817054012015 Categorieën: , , , Tags: ,

Beschrijving

Min leeftijd: +14
Aantal spelers 1 a 4
Gem duur 30 a 120 a 600 min

“Bayonets & Tomahawks” is een kaartgestuurd strategisch oorlogsspel voor 2 spelers dat zich richt op de “Franse en Indische Oorlog”, 1755-1760. Het vloeiende maar rijke systeem zorgt voor plezier voor spelers van alle niveaus. Eén speler bestuurt de Britten en de ander bestuurt de Fransen en de meeste Indiërs. Indiase diplomatie, invallen, constructies, marine-operaties, belegeringen: niets wordt weggelaten om spelers onder te dompelen in de fascinerende militaire asymmetrieën van de 18e-eeuwse koloniale grens.

Een spelletje Bajonetten & Tomahawks kan 1 of meer speljaren duren, afhankelijk van het gekozen scenario – tot aan het volledige conflict. Tijdens elk speljaar zijn er 8 actierondes waarin spelers hun stukken over land en zee verplaatsen, aanvallen uitvoeren, forten en wegen bouwen, enz. Gevechten/belegeringen vinden meestal plaats aan het einde van elke actieronde. Een speljaar omvat ook 3 logistieke rondes: “Vloten arriveren”, “Kolonialen werven” en “Winterkwartieren”.

Bayonets & Tomahawks is kaartgestuurd. Maar in tegenstelling tot de meeste kaartondersteunde wargames beheren spelers geen hand met kaarten. Elke speler begint het jaar met één willekeurig gekozen geheime reserve-actiekaart. Aan het begin van elke actieronde trekken beide spelers een nieuwe kaart. Vervolgens moeten ze één van hun twee kaarten kiezen om voor de huidige ronde te spelen. De andere kaart wordt hun reserve voor de volgende ronde. Bij elke actieronde krijgt de Franse speler bovendien een willekeurige Indianen-actiekaart.

De actiepunten (AP) op de gespeelde kaarten bepalen hoeveel stapels stukken een speler tijdens de huidige ronde kan activeren. Bovendien activeren de kaarten gebeurtenissen en bepalen ze het initiatief voor de volgende actieronde. Beweging is van punt tot punt. Stukken kunnen ook via zeezones bewegen.

Elke partij beschikt over specifieke troeven waar hij het beste uit moet halen om de overwinning te behalen. De Britten hebben een overweldigend aantal, de Fransen zijn bedrevener in gevechten in de wildernis met de hulp van hun talrijke Indiase bondgenoten. Om te winnen moet een speler voldoende sleutelvakken van de vijand beheersen om aan het einde van het spel de vereiste invasieoverwinningspunten van het scenario te bereiken. In scenario’s van één jaar leveren stukken die permanent uit het spel worden verwijderd ook Invasie-VP op. De Franse speler kan ook winnen als hij er in het lopende jaar in slaagt voldoende raids uit te voeren om aan de vereiste Raid-overwinningspunten van het scenario te voldoen.

Door zijn aard leent het spel zich voor solitairspel. Als bonus maken de regels het mogelijk om de acties van elk kamp methodisch te splitsen. Op deze manier kunnen maximaal 2 Britse spelers (Brits, Koloniaal) en 3 Franse spelers (Frans, Canadees, Indiaas) de historische pijnen van gedeeld bevel opnieuw beleven.