Beschrijving
Min leeftijd: +14
Aantal spelers 1 a 2
Gem speelduur 180 a 720 min
North Africa ‘41 bestrijkt de campagne in Noord-Afrika vanaf Rommels eerste offensief eind maart 1941 tot eind december 1941. Gedurende die periode stormden Rommels troepen door Cyrenaica en bereikten de Egyptische grens. Hij slaagde er echter niet in de kritieke haven van Tobruk in te nemen, verdedigd door de koppige Australiërs. Met superieure tanks, gecombineerde wapendoctrine en 88 mm Flak-kanonnen (gebruikt als antitankwapens) bestreden de As-troepen met succes twee tegenaanvallen vanuit het oosten: de geallieerde operaties genaamd Brevity en Battleaxe. Later in het jaar, voordat Rommel zijn geplande aanval op Tobruk kon uitvoeren, lanceerden de geallieerden Operatie Crusader en dreven de As-troepen terug naar hun oorspronkelijke startposities bij El Agheila.
Met North Africa ’41 kunnen spelers de campagne bestuderen en deze opnieuw bestrijden met hun eigen strategieën. Het spel bevat een gedetailleerde kaart van de Westelijke Woestijn en een zorgvuldig onderzochte slagorde.
Het spel maakt gebruik van het eenvoudige Move-Fight-Supply-spelsysteem dat is ontwikkeld in Normandië ’44 en Holland ’44. Belangrijke elementen zoals bevoorrading, troepenkwaliteit, tankkwaliteit, artillerieondersteuning en commando en controle komen allemaal terug in het spel.
Spelschaal
1 zeshoek = 8 mijl
1 spelbeurt = een halve maand = 2-3 impulsen van elk 3-8 dagen
Eenheden: bataljon tot brigade
Componenten
2 kaarten (totaal gebied 22″ x 61,75″)
2 tellers (9/16” tellers)
2 opzet- en verstevigingskaarten
2 identieke CRT/TEC spelershulpkaarten
1 regelboek
1 speelboek met uitgebreid spelvoorbeeld, ontwerpnotities en historische notities
Scenario’s
• Enter Rommel: maart-juni 1941 (7 beurten, beide kaarten)
• Campagnespel: maart-december 1941 (19 beurten, beide kaarten)
• Crusader: november-december 1941 (3 beurten, beide kaarten)
North Africa ‘41 covers the campaign in North Africa from Rommel’s first offensive in late March 1941 through the end of December 1941. During that period Rommel’s forces dashed across Cyrenaica and made it to the Egyptian frontier. However, he was not able to take the critical port of Tobruk defended by the stubborn Australians. With superior tanks, combined arms doctrine, and 88mm Flak guns (used as anti-tank weapons) the Axis forces successfully fought off two counterattacks from the east—the Allied operations called Brevity and Battleaxe. Later in the year, before Rommel could make his planned assault against Tobruk, the Allies launched Operation Crusader and drove the Axis forces back to their original starting positions at El Agheila.
North Africa ’41 allows players to study the campaign and refight it with their own strategies. The game includes a detailed map of the Western Desert and a meticulously researched order of battle.
The game uses the simple Move-Fight-Supply game system developed in Normandy ’44 and Holland ’44. Important elements like supply, troop quality, tank quality, artillery support, and command and control are all reflected in the game.
Game Scale
1 hex = 8 miles
1 game turn = half a month = 2-3 impulses of 3-8 days each
Units: Battalion to Brigade
Components
2 maps (total area 22″ x 61.75″)
2 counter sheets (9/16” counters)
2 setup and reinforcement cards
2 identical CRT/TEC player aid cards
1 rule book
1 play book with extended example of play, design notes, and historical notes
Scenarios
• Enter Rommel: March-June 1941 (7 turns, both maps)
• Campaign Game: March-December 1941 (19 turns, both maps)
• Crusader: November-December 1941 (3 turns, both maps)