Beschrijving
Min leeftijd: +12
Aantal spelers 2
Gem speelduur 240 min
In 1992 publiceerde Ted S. Raicer zijn eerste ontwerp in het inmiddels betreurde Command Magazine, 1918: Storm in the West, dat de laatste negen maanden van de Eerste Wereldoorlog aan het westelijk front besloeg. Het spel was meteen een succes, leverde een Charles S. Roberts Award-nominatie op en leidde tot het ontwerp van een Plan 1919-variant die in 1918 uitging van een Duitse verdedigingsstrategie en een totale geallieerde aanval om het jaar daarop de oorlog te winnen. GMT is verheugd een nieuwe doosversie van deze klassieke ontwerpen uit de Grote Oorlog aan te kunnen bieden, met nieuw artwork en inclusief een aanvullend scenario voor het geallieerde offensief uit 1918, dat later in Command wordt gepubliceerd.
Deze nieuwe GMT-boxversie van 1918/19: Storm in the West is een systeem voor twee spelers dat ook prima werkt voor solospel. Eenheden bestaan voornamelijk uit korpsen (divisies voor de VS, waarvan de extra grote eenheden bijna zo groot waren als het geallieerde korps), en omvatten infanterie, tanks, cavalerie en luchtsteun. De Duitsers beginnen de campagne van 1918 met grote aantallen Stosstruppen, getraind om de patstelling van de loopgraven van de voorgaande drie jaar te doorbreken. Dit geeft de Duitse speler een sterk aanvallend vermogen in de eerste spelhelft. Maar deze “stoottroepen” zijn een verspillend bezit, en als de geallieerden de eerste klappen overleven, zullen steeds meer Amerikaanse troepen en geallieerde tanks de Duitsers in de tweede helft van het spel tot een wanhopige verdediging gedwongen zien.
In de Plan 1919-campagne wordt aangenomen dat de Duitsers de ineenstorting van Rusland hebben gebruikt om de fronten op de Balkan en Italië te stabiliseren, waarbij ze de historische keizerlijke veldslagen in het Westen van 1918 achterwege hebben gelaten. De geallieerden worden dus geconfronteerd met een sterke Duitse verdediging, maar met een volledig gemobiliseerd Amerikaans leger en gesteund door massa’s tanks en vliegtuigen. Deze hypothetische campagne daagt de geallieerden uit om deze wapens in te zetten voor de eerste blitzkrieg ter wereld, terwijl de Duitsers vechten om een patstelling te forceren die hen dominant zal maken in Europa.
De grote zeshoekige kaart, geschaald op 13 kilometer per zeshoek, bestrijkt het actieve gebied van het westelijk front, van Epinal in het zuiden tot Antwerpen en de Kanaalkust in het noorden. Het terrein omvat forten, geallieerde loopgraven, Duitse secundaire en primaire loopgraven, forten, bossen, moerassen, uiterwaarden, bergen en de verwoeste zone die is ontstaan door de Duitse terugtrekking in de Somme-sector in 1917. De kaart is op de achterkant gedrukt met aparte versies voor de campagnes van 1918 en 1919.
Eenvoudig maar niet simplistisch, deze nieuwe GMT-versie van 1918/19: Storm in the West kan in één sessie worden gespeeld en biedt spelers een breed scala aan strategische en operationele keuzes in bloedige maar dynamische campagnes om de uitkomst van de Eerste Wereldoorlog te bepalen. . Met bijgewerkt artwork van Mark Simonitch en Charlie Kibler is deze nieuwe gecombineerde editie een must voor liefhebbers van klassiek wargaming.
In 1992, Ted S. Raicer published his first design in the late lamented Command Magazine, 1918: Storm in the West, covering the last nine months of WWI on the Western Front. The game was an immediate success, earning a Charles S. Roberts Award nomination, and leading to the design of a Plan 1919 variant which assumed a German defensive strategy in 1918 and an all-out Allied assault to win the war the following year. GMT is pleased to offer a new boxed version of these classic Great War designs, with new artwork, and including an additional 1918 Allied Offensive scenario published later in Command.
This new GMT boxed version of 1918/19: Storm in the West is a two-player system that also works fine for solo play. Units are mostly corps (divisions for the USA, whose oversized units were nearly the size of Allied corps), and include infantry, tanks, cavalry and air support. The Germans start the 1918 campaign with large numbers of Stosstruppen, trained to overcome the trench stalemate of the previous three years. This gives the German player a strong offensive capability in the first half of the game. But these “shock troops” are a wasting asset, and if the Allies survive the initial blows, growing numbers of US troops and Allied tanks will see the Germans forced into a desperate defense in the game’s second half.
In the Plan 1919 campaign, the Germans are assumed to have used the collapse of Russia to stabilize the Balkan and Italian fronts, forgoing the historical 1918 Kaiser’s Battles in the West. The Allies are thus faced with a strong German defense, but with a fully mobilized American army and backed by masses of tanks and planes. This hypothetical campaign challenges the Allies to leverage these arms into the world’s first blitzkrieg, while the Germans fight to force a stalemate that will leave them dominant in Europe.
The large-hex map, scaled at 8 miles to the hex, covers the active area of the Western Front, from Epinal in the south to Antwerp and the Channel Coast in the north. Terrain includes Forts, Allied trenches, German Secondary and Primary Trenches, Forts, Forest, Marsh, Flood Plain, Mountain, and the Devastated Zone created by the German withdrawal in the Somme sector in 1917. The map is back-printed with separate versions for the 1918 and 1919 Campaigns.
Simple but not simplistic, this new GMT version of 1918/19: Storm in the West can be played in a single session and offers players a wide range of strategic and operational choices in bloody but dynamic campaigns to decide the outcome of the First World War. With updated artwork by Mark Simonitch and Charlie Kibler, this new combined edition is a must for lovers of classic wargaming.