Aanbieding!

Rossio

 26,50

Slechts 1 resterend op voorraad

Artikelnummer: 5600240363016 Categorieën: , Tags: ,

Beschrijving

Min leeftijd: +8
Aantal spelers 1 a 4
Gem speelduur 30 a 45 min

De Portugese koning heeft de beste steenhouwers van het land opgeroepen om een ​​van de belangrijkste pleinen te bestraten met calçada-tegels (wereldberoemde zwart-witte tegels die verschillende pleinen in Portugal plaveien). Maar de taak is enorm en spelers zullen moeten rekenen met behulp van hulpkaarten die hen zullen helpen punten te scoren en/of geld te verzamelen.

Spelers beginnen het spel door 5 kaarten te trekken en er 3 in hun hand te houden.

Tijdens de beurt van een speler rekruteren de spelers eerst een kaart uit hun handen, plaatsen deze op het meest rechtse veld onder hun spelersbord, schuiven alle eerder gerekruteerde kaarten naar links en leggen de kaart weg die van hun bord glijdt (onder elk spelersbord bevinden zich slechts 3 kaartsleuven). Als de nieuw aangeworven kaart open wordt gespeeld, moeten de spelers de kosten ervan in munten betalen. Als de kaart gesloten wordt gespeeld, hoeft er geen geld te worden uitgegeven.

Vervolgens worden ALLE kaarten onder een spelersbord geactiveerd: open kaarten leveren de speler punten op voor elke keer dat het patroon op de kaart op het vierkant wordt gevonden. Gedekte kaarten leveren de speler elk 1 munt op.

Vervolgens moeten de spelers de meest linkse calçada-tegel van hun spelersbord bouwen. Spelers kunnen nooit vrijwillig de volgorde van de tegels op hun bord veranderen. Spelers kunnen echter op elk moment 1 munt uitgeven om 2 stukken op hun bord te verwisselen die orthogonaal aangrenzend zijn. De tegel moet in het vierkant worden gebouwd, orthogonaal grenzend aan minimaal 2 elementen: 1 tegel en 1 muur, of 2 tegels. En moet worden gebouwd op het meest linkse beschikbare veld van de lijn waarop het wordt gebouwd. Als het de spelers lukt om orthogonaal aangrenzend aan een vergelijkbare tegel te bouwen, kunnen ze als bonus de volgende tegel meest links bouwen, enzovoort, totdat ze besluiten te stoppen of totdat ze niet meer kunnen bouwen. Spelers verzamelen vervolgens 1 munt voor elke munt afgebeeld op de velden die vrij bleven op hun spelersbord nadat de tegels waren gebouwd.

Ten slotte beëindigen de spelers hun beurt door 1 kaart op hand te nemen uit de 4 kaarten die op de markt beschikbaar zijn. Het aantal kaarten waaruit spelers kunnen kiezen, hangt echter af van het aantal tegels dat ze hebben gebouwd. Dus als spelers slechts 1 tegel bouwen, moeten ze de eerste kaart nemen. Als ze bijvoorbeeld 3 tegels bouwen, kunnen ze kiezen tussen de 1e, 2e of 3e kaart. Spelers beëindigen hun beurt door de lege ruimtes op hun spelersbord te vullen met tegels uit de verdekte stapels.

Naarmate het vierkant samen wordt opgebouwd, verschijnen bepaalde patronen vaker dan andere en wordt de score van open kaarten exponentieel. Wanneer spelers een kolom voltooien, verzamelen ze ook een bonus, die 1 munt kan zijn of meer kaarten kan trekken. Het geld is erg krap in dit spel, dus het verkrijgen van een extra munt kan van cruciaal belang zijn om een ​​kaart met de afbeelding naar boven te rekruteren.

Het spel eindigt als het vierkant klaar is en de speler met de meeste punten wint het spel.

Bij Rossio draait het allemaal om timing: rekruteer laat in het spel een kaart met de afbeelding naar boven, en dan scoort deze minder vaak dan verwacht. Als je hem te vroeg rekruteert, levert hij je een paar punten op, omdat er maar weinig tegels op het plein zijn gebouwd. Veel kaarten die met de afbeelding naar beneden worden gerekruteerd, leveren dat extra bedrag op, maar leveren geen punten op. Bouw meerdere tegels en je helpt waarschijnlijk je tegenstanders. Bouw minder tegels en je hebt de volgende beurt waarschijnlijk geen geld om een ​​open kaart te rekruteren.

Rossio is een spel met zeer eenvoudige regels, maar met een hoge interactie tussen spelers en elke beurt interessante beslissingen.

The Portuguese King has called the finest stonemasons of the country to pave one of the most important squares with calçada tiles (worldwide famous black and white tiles that pave several squares in Portugal). But the task is enormous and players will have to count with the aid of helper cards who will help them score points and/or collect money.

Players start the game by drawing 5 cards and keeping 3 of them on their hands.

On a player’s turn, players will first recruit a card from their hands, placing it on the rightmost space under their player board, sliding to the left all cards previously recruited, discarding the card that slides off their boards (under each player board there are only 3 card slots). If the newly recruited card is played face-up, players must pay its cost in coins. If the card is played face-down, no money needs to be spent.

Then, ALL cards under a player board will activate: face-up cards will give the player Points for each time the pattern depicted on the card is found on the square. Face-down cards will provide the player 1 coin each.

Then, players must build the leftmost calçada tile of their player boards. Players can never voluntarily change the order of the tiles on their board. At any moment players can, however, spend 1 coin to swap 2 pieces on their board that are orthogonally adjacent. The tile must be built in the square orthogonally adjacent to at least 2 elements: 1 tile and 1 wall, or 2 tiles. And must be built on the leftmost available space of the line it is being built. If the players manage to build orthogonally adjacent to a similar tile, they can as bonus build the next leftmost tile, and so on, until they decide to stop or until they can’t build more. Players collect then 1 coin for each coin depicted on the spaces that were left free on their player boards after tiles were built.

Finally, players end their turn by drawing 1 card into their hand from the 4 cards available on the market. However, the amount of cards players can choose from depends on the number of tiles that they have built. So, if players build only 1 tile, they must take the 1st card. If they build 3 tiles, for example, they can choose between the 1st, 2nd or 3rd cards. Players end their turns by refilling the empty spaces of their player boards with tiles from the facedown stacks.

As the square is being cooperatively built, certain patterns appear more often than others and the scoring of face-up cards becomes exponential. Also, when players complete a column, they collect a bonus, that can be either 1 coin or drawing more cards. Money is very tight in this game, so gaining an extra coin can be crucial to recruiting a card from your hand face-up.

The game ends when the square is finished and the player with most points wins the game.

Rossio is all about timing: Recruit a card face-up late in the game, and then it will score fewer times than expected. Recruit it too early, and it will score you a few points since there are few tiles built on the square. To many cards recruited face down will give that extra amount of money, but, they won’t score any points. Build several tiles and you’re probably helping your opponents. Build fewer tiles and you probably won’t have money next turn to recruit a face-up card.

Rossio is a game with very simple rules, but with high interaction between players and interesting decisions every single turn.