Beschrijving
Min leeftijd: +12
Aantal spelers 1 a 5
Gem speelduur 60 a 120 min
Na een succesvolle bankoverval genieten jij en je mededieven van het goede leven. Het grootste deel van het geld is verborgen en de rest is geïnvesteerd in bedrijven in de hele stad. Alles verloopt volgens plan totdat de politie een doorbraak in hun onderzoek krijgt. Er worden beschuldigingen geuit, er wordt met de vingers gewezen en na een verhitte discussie besluit je ieder je eigen weg te gaan.
Er ontstaat chaos als het SWAT-team wordt ingeschakeld en de uitgangen van de stad begint af te sluiten. Je enige keuze is nu om de stad te ontvluchten voordat deze volledig wordt afgesloten. Maar je hebt een plan nodig: een goede route waarmee je de stad kunt verlaten terwijl je zoveel mogelijk geld terugkrijgt.
Je zult wat gunsten moeten inroepen en de lokale bendes moeten inhuren om afleidingen te creëren. Het omkopen van de politie zou ook een goed idee zijn, maar het is niet goedkoop. Vermommingen kunnen helpen, maar ze houden niet iedereen voor de gek. Als je de politie op het spoor van je voormalige collega’s zet, heb je een grotere kans om te ontsnappen, maar de andere dieven denken hetzelfde…
Ontsnap jij met het meeste geld uit de stad, of sluit de politie de stad af voordat jij kunt ontsnappen?
In Escape Plan zijn de spelers de dieven, maar zij kunnen elke beurt de acties van de politie beïnvloeden. De overvallers bewegen zich op een modulair bord en proberen de beste plekken te bereiken om hun buit terug te halen en met meer geld uit de stad te ontsnappen dan de andere dieven. De politie probeert hun ontsnappingsplan te dwarsbomen – desnoods met geweld. De spelers spelen kaarten om te helpen ontsnappen en de andere spelers te vertragen. De spelers ondernemen acties waardoor ze kunnen bewegen en bendes, muilezels en verklikkers kunnen aanvallen.
Het is een tactisch spel zonder direct conflict en bevat asymmetrische rollen die worden bepaald door missies die spelers tijdens het spel kunnen vervullen terwijl ze de politie ontwijken. De rollen van de spelers als dieven zijn individueel, elke speler voor zichzelf. Uiteindelijk wint alleen de speler die met het meeste geld ontsnapt.
Het spelontwerp is beïnvloed door geweldige overvalfilms.
After a successful bank heist, you and your fellow thieves are laying low and enjoying the good life. Most of the cash has been hidden away, and the rest has been invested in businesses throughout the city. Everything is going according to plan until the police get a breakthrough in their investigation. Accusations are made, fingers are pointed, and after a heated argument, you decide to go your separate ways.
Chaos ensues as the SWAT team is called in and start to close off the city’s exits. Your only choice now is to escape the city before it is completely locked down. But you need a plan — a good route that allows you to leave the city while recovering as much of the money as possible.
You will need to call in some favors and hire the local gangs to create diversions. Bribing the Police would be a good idea too, but it isn’t cheap. Disguises may help, but they don’t fool everyone. Setting the Police on the trail of your former colleagues will give you a better chance of escape, but the other thieves are thinking the same thing…
Will you escape the city with the most money, or will the Police lock down the city before you can escape?
In Escape Plan, players are the thieves, but they may influence the cops’ moves every turn. The robbers move on a modular board trying to reach the best spots to recover their loot and escape from the city with more money than the other thieves. The cops are trying to thwart their escape plan — by force if necessary. The players play cards to aid their escape and slow the other players down. The players take actions that allow them to move and to engage gangs, mules, and snitches.
As a tactical game with no direct conflict, it contains asymmetric roles set by missions that players may achieve during the game while avoiding the police. The players’ roles as thieves are individual with every player for themselves. In the end, only the player who escapes with the most cash wins.
The game design is influenced by great heist films.