Beschrijving
Min leeftijd: +12
Aantal spelers 2 a 4
Gem speelduur 90 min
De toekomst van de mensheid wacht op je in Space Gate Odyssey. Onlangs is een systeem van levensvatbare exoplaneten ontdekt en de Confederaties trekken massaal de ruimte in om het te koloniseren. In dit bordspel voor ontwikkeling en flowmanagement voor 2 tot 4 spelers speel je de leider van een van deze Confederaties en oefen je je invloed uit in het Odyssey-commandostation om zoveel mogelijk kolonisten naar deze exoplaneten te sturen.
Na decennia van onderzoek en technologische ontwikkeling bereidt de mensheid zich voor om de aarde te verlaten om dit ontdekte systeem te koloniseren. Om daar te komen bestaat er maar één mogelijk transportmiddel: ruimtepoorten. Om redenen die verband houden met natuurkunde en andere kwantumaspecten kunnen deze poorten alleen in de ruimte worden gebouwd. De Confederaties zijn daarom begonnen met de bouw van hun eigen station in een baan om de aarde, uitgerust met ruimtepoorten.
Aan het begin van het kolonisatietijdperk maken deze portalen het mogelijk om op een van de eerste drie ontdekte planeten te gaan. Zodra een heel contingent kolonisten zich bij de poort van een ruimtestation heeft aangesloten, wordt het naar de bijbehorende exoplaneet geteleporteerd. De landingsomstandigheden variëren afhankelijk van de planeten en de keuze van gekoloniseerde plekken wordt al snel strategisch.
Zodra een van de drie exoplaneten volledig is gekoloniseerd, krijgt elke Confederatie invloed op basis van haar plaatsing, waarna toegang tot een van de twee later ontdekte exoplaneten mogelijk wordt. Aan het einde van de kolonisatie van de vijf exoplaneten worden de stations naar de Hawking-planeet geteleporteerd en wordt de invloed van elke Confederatie beoordeeld. De leider van de meest invloedrijke Confederatie zal gepromoveerd worden tot de rang van gouverneur van dit nieuwe systeem.
Een van de grootste uitdagingen in Space Gate Odyssey is je vermogen om je ruimtestation snel te ontwikkelen en intelligent in te richten. Hoe beter je de stroom van je kolonisten naar je station en vervolgens naar de exoplaneten optimaliseert, hoe meer van hen je naar de gunstige plekken kunt sturen en zo invloed kunt verwerven.
De keuze van de modules, hun rangschikking en de afstand tussen de luchtsluizen en de poorten zijn daarom essentiële elementen – vooral omdat aan het einde van het spel de domeinen van de modules die je hebt gebruikt om je station te bouwen je extra invloedspunten zullen opleveren. als ze in lijn zijn met de positie van de domeinen op de Hawking-planeet Predominance.
Ten slotte moet je oppassen dat je niet te veel open gangen in de lege ruimte laat, omdat dit een reëel gevaar voor je kolonisten betekent en daarom je reputatie kan schaden.
Je meest verbazingwekkende zoektocht begint met Space Gate Odyssey. Kun jij je tegenstanders overnemen om de controle over het nieuwe systeem over te nemen, of blijf je aan de kade?
The future of humanity awaits you in Space Gate Odyssey. A system of viable exoplanets has been recently discovered and the Confederations are flocking into space to colonize it. In this 2 to 4-player development and flow-management board game, you play the leader of one of these Confederations and play your influence in the Odyssey command station to send as many of your settlers as you can on these exoplanets.
After decades of research and technological development, humanity is preparing to leave the Earth to colonize this discovered system. To get there, only one possible means of transport exists: space gates. For reasons related to physics and other quantum aspects, these gates can be built only in space. The Confederations have therefore embarked on the construction of their own station in orbit, equipped with space gates.
At the beginning of the colonizing era, these portals make it possible to go on one of the first three discovered planets. As soon as an entire contingent of settlers has joined the gate of a space station, it is teleported to the corresponding exoplanet. The landing conditions vary according to the planets and the choice of colonized spots quickly becomes strategic.
As soon as one of the three exoplanets is fully colonized, each Confederation gains influence according to its placement, then access to one of the two later discovered exoplanets becomes possible. At the end of the colonization of the five exoplanets, the stations are teleported to the Hawking planet and the influence of each Confederation is assessed. The leader of the most influential Confederation will be promoted to the rank of Governor of this new system.
One of the biggest challenges in Space Gate Odyssey is your ability to quickly develop and intelligently arrange your space station. The better you optimize the flow of your settlers to your station, then to the exoplanets, the more of them you can send to the favorable spots and thus gain influence.
The choice of the modules, their arrangement, and the distance between the airlocks and the gates are therefore essential elements — especially since, at the end of the game, the domains of the modules you used to build your station will bring you additional influence points if they are in line with the position of the domains on the Hawking planet Predominance.
Finally, you must be careful not to leave too many open corridors on the space void as this represents a real danger for your settlers and could therefore damage your reputation.
Your most amazing quest starts with Space Gate Odyssey. Will you be able to take over your opponents in order to take control of the new system, or will you stay at the dock?