Beschrijving
Min leeftijd: +10
Aantal spelers 2 a 4
Gem duur 60 min
Tijdens de tweede helft van de negentiende eeuw doodde een dodelijke schimmel in het toenmalige Ceylon, tegenwoordig bij iedereen bekend als de natie Sri Lanka, alle koffieplantages op het eiland, waardoor een ernstige economische crisis ontstond. De Schot James Taylor, en later vele andere ondernemers, begonnen koffieplantages te vervangen door theeplantages en creëerden zo wat veel connaisseurs tegenwoordig als de beste thee ter wereld beschouwen.
In Ceylon nemen spelers de rol aan van de pioniers die de Ceylon-thee-industrie hebben ontwikkeld. Als zodanig bouwen ze plantages in verschillende districten en op verschillende hoogtes. Ze produceren thee en proberen deze te verkopen aan de belangrijkste exportbedrijven. Om deze taak te bevorderen, moeten ze de gunst winnen van de adviseurs van elk district en de noodzakelijke technologie ontwikkelen waarmee ze een voorsprong kunnen nemen op hun concurrenten.
Aan het einde van het spel scoren de spelers punten voor het hebben van plantages in elk district, voor het voldoen aan de gestelde eisen, voor het bereikte niveau van technologische ontwikkeling en voor de hoeveelheid ingezameld geld. Uiteindelijk wint de speler met de meeste punten.
During the second half of the nineteenth century in what was then Ceylon, today known to all as the nation of Sri Lanka, a deadly fungus killed off all the coffee plantations on the island thus causing a serious economic crisis. The Scot James Taylor, and later many other entrepreneurs, set about substituting coffee plantations for tea plantations and hence creating what many connoisseurs today consider to be the best tea in the world.
In Ceylon, players take on the role of the pioneers who developed the Ceylon tea industry. As such, they build plantations in different districts and at different altitudes. They produce tea and try to sell it to the most important export companies. To favor this task, they must win the favor of the counselors of each district and develop the necessary technology that allows them to get ahead of their competitors.
At the end of the game, players score points for having plantations in each district, for meeting demands that have been set, for the level of technological development reached, and for the amount of money collected. In the end, the player who has the most points wins.