Lisboa Deluxe edition

 135,00

Uitverkocht

Artikelnummer: 609456647670 Categorieën: , , , Tags: ,

Beschrijving

Min leeftijd: +12
Aantal spelers 1 a 4
Gem speelduur 60 a 120 min

Lisboa is een spel over de wederopbouw van Lissabon na de grote aardbeving van 1755.

Op 1 november 1755 werd Lissabon getroffen door een aardbeving met een geschatte kracht van 8,5 tot 9,0, gevolgd door een tsunami en drie dagen van branden. De stad werd bijna volledig verwoest. De markies van Pombal – Sebastião José de Carvalho e Melo – was de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken en de koning gaf hem de leiding over de wederopbouw van Lissabon. De markies van Pombal verzamelde een team van ingenieurs en architecten en jullie, de spelers, zijn leden van de adel; leden die jouw invloed zullen gebruiken bij de wederopbouw en zakelijke ontwikkeling van de nieuwe stad. Je zult samenwerken met de architecten om Lissabon opnieuw op te bouwen, met de markies om de handel te ontwikkelen en met de koning om alle gebouwen te openen, maar de echte reden dat je dit allemaal doet is niet voor grootheid, roem of zelfs fortuin, maar voor de allerbelangrijkste. allerbelangrijkste in die tijd: pruiken.

Lisboa wordt gespeeld op een echte kaart van het centrum van Lissabon. Bij de planning van het centrumproject werd vooraf bepaald welk type bedrijvigheid in elke straat was toegestaan. De economische motor wordt aangedreven door de rijkdom van de koninklijke schat en deze schat wordt bestuurd door acties van spelers tijdens het spel, waardoor elk spel een totaal andere ervaring wordt. Het spel eindigt na een vast aantal rondes en degene die aan het einde van het spel de meeste pruiken heeft verzameld, wint.

Lissabon wordt in rondes gespeeld. Elke ronde spelen alle spelers één beurt. Ze mogen één kaart op hun display plaatsen of één kaart uit deze display vervangen. Tijdens het spel plannen spelers hoorzittingen om karaktergunsten te krijgen, zoals handel, constructie en openingen. De iconische gebouwen scoren de winkels en winkels zorgen voor inkomsten voor de spelers. Spelers moeten hun invloed, bouwvergunningen, winkelvergunningen, kerkelijke macht, arbeiders en geld beheren, waarbij de kosten van de arbeiders afhankelijk zijn van het prestige van de spelers.

Lisboa is a game about the reconstruction of Lisboa after the great earthquake of 1755.

On November 1, 1755, Lisbon suffered an earthquake of an estimated magnitude of 8.5–9.0, followed by a tsunami and three days of fires. The city was almost totally destroyed. The Marquis of Pombal — Sebastião José de Carvalho e Melo — was the then Minister of Foreign Affairs and the King put him in charge of the reconstruction of Lisbon. The Marquis of Pombal gathered a team of engineers and architects and you, the players, are members of the nobility; members who will use your influence in the reconstruction and business development of the new city. You will work with the architects to build Lisbon anew, with the Marquis to develop commerce and with the King to open all the buildings, but the true reason you do all this is not for greatness or fame or even fortune, but for the most important thing of all in that time: wigs.

Lisboa is played on a real map of downtown Lisbon. During the planning of the downtown project, the type of business permitted in each street was previously determined. The economic motor is driven by the wealth of the royal treasure and this treasure is controlled by player actions during the game, making each game a totally different experience. The game ends after a fixed number of rounds and whoever gathers the most wigs by the end of the game wins.

Lisboa is played in rounds. Each round, all players play one turn. They may place one card on their display or replace one card from this display. During the game, players schedule hearings to get character favors, such as commerce, construction, and openings. The iconic buildings score the stores and stores provide income to the players. Players need to manage influence, construction licenses, store permits, church power, workers and money, with the workers’ cost being dependent on the prestige of the players.